McDonald’s traci Big Maca

Irlandzka sieć fast foodów Supermacs wygrała batalię o wygaszenie na terytorium Unii Europejskiej znaku towarowego „big mac”, należącego do burgerowego giganta, McDonald’s. W decyzji wydanej przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) stwierdzono, że McDonald’s nie wykazał rzeczywistego używania spornego znaku towarowego jako nazwy hamburgera lub restauracji.

W kwietniu 2017 r. irlandzka sieć fast foodów Supermacs, która ma ponad 100 restauracji w całej Irlandii, złożyła wniosek do EUIPO, wnosząc o stwierdzenie wygaśnięcia znaków towarowych należących do McDonald’s: „Mc” i „Big Mac”. Niedawno urząd wydał decyzję w sprawie jednego z nich.

Supermacks oskarżył McDonald’s o nadużywanie znaków towarowych do usuwania konkurencji z rynku i rejestrowanie nazw marek, które nie są rzeczywiście wykorzystywane w obrocie, ale czekają, aby można było ich użyć przeciwko przyszłym konkurentom.

Prawnicy McDonald’s dostarczyli w postępowaniu wydruki stron internetowych, przykłady reklam i opakowań, trzy podpisane oświadczenia od członków zarządu i wydruk strony Wikipedii jako dowód, że McDonald’s sprzedaje Big Maca w całej UE i zasługuje na utrzymanie ochrony znaku towarowego.

Pomimo tego EUIPO orzekło, że złożone dowody są niewystarczające do stwierdzenia rzeczywistego używania znaku towarowego „big mac” przez McDonald’s w całej Unii Europejskiej. Urząd stwierdził, że uwzględniając przedstawione dowody jako całość, dokumenty te nie dostarczają jednoznacznych informacji, że produkty oznaczone spornym znakiem są oferowane do faktycznej sprzedaży, ponieważ nie zawierają one potwierdzenia żadnych transakcji handlowych.

Decyzja nie jest jeszcze prawomocna, McDonald’s ma obecnie termin na wniesienie odwołania.