Greenpeace i Iceland walczą z olejem palmowym

Hitem Internetu jest w ostatnich dniach rysunkowa reklama brytyjskiej sieci sklepów Iceland z małym orangutanem, który demoluje pokój dziewczynki. Małpka nie robi tego jednak złośliwie, ale by pokazać szkodliwość ekologiczną używanego w przemyśle spożywczym i kosmetycznym oleju palmowego.

 

Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Twórcy reklam oraz reklamodawcy często starają się jednak, żeby przygotowywane przez nich reklamy nie tylko nachalnie zaznajamiały konsumentów z konkretnym znakiem towarowym i napędzały sprzedaż produktu, ale też spełniały misję społeczną.

Taką właśnie reklamę chciała wykorzystać sieć sklepów Iceland z Wielkiej Brytanii. Krótki animowany filmik przedstawiał małego orangutana, który rzucał rzeczami dziewczynki – właścicielki pokoju. Głos narratora w postaci Emmy Thompson opowiada w tle historię małpki, której zniszczono dom, las, w którym się wychowywała, aby pozyskać olej palmowy użyty finalnie w produktach, z którymi małpka mało delikatnie się obchodzi. Produkty te są oczywiście również rysunkowe i nie zawierają żadnych rzeczywistych znaków towarowych. Sieć Iceland jest pierwszą w Wielkiej Brytanii, która zrezygnowała z używania oleju palmowego w produktach sprzedawanych pod marką własną.

Pomimo pozytywnego przekazu, reklama została wycofana z emisji telewizyjnej decyzją Clearcast, organu odpowiedzialnego za weryfikację reklam przed ich publicznym nadaniem. Aktualnie spot można obejrzeć tylko w Internecie. Problemem okazało się, że filmik reklamowy nie powstał na zamówienie sieci Iceland, ale został przygotowany przez organizację Greenpeace. Sieć Iceland uzyskała co prawda od Greenpeace zgodę na usunięcie z filmiku oznaczenia organizacji i na dalszą emisję jako reklamy, ale najwyraźniej takie działanie nie jest zgodne z kodeksem Clearcast.

W Polsce podobną do Clearcast funkcję pełni Rada Reklamy. Do organu tego można składać skargi na emitowane reklamy, nie ma on jednak mocy zakazywania ich emisji. Rada Reklamy może jedynie zwrócić się z prośbą do reklamodawcy o zaprzestanie publikowania przekazu reklamowego sprzecznego z Kodeksem Etyki Reklamy.