Zmiana rasistowskich oznaczeń

Koncern Colgate-Palmolive zdecydował się najwyraźniej nie zmieniać chińskiej nazwy pasty do zębów Darlie (dawnej: „Darkie”), tłumaczonej jako pasta „czarnych osób”.

 

Pasta „Darkie” powstała w latach trzydziestych XX wieku, kiedy szerzyła się dyskryminacja rasowa. W  1989 r. nazwę na Zachodzie zmieniono na „Darlie”. W czerwcu 2020 r., w świetle ruchu Black Lives Matter, koncern Colgate Palmolive ogłosił, że rozważy zmianę marki pasty Darlie również w Chinach, gdzie jest ona znana jako 黑人 牙膏 (pasta do zębów dla czarnych osób).

Rebranding miał być kontynuowany również w ramach zgłoszeń chińskich znaków towarowych złożonych przez spółkę stowarzyszoną Colgate, Hawley and Hazel (BVI) Co.Ltd. Jednak już po czerwcu 2020 r. Hawley nadal zgłasza znaki dla chińskiej nazwy pasty dla „czarnych osób” i jej wariantów, które wielu uznałoby za obraźliwe, na przykład dla 小 黑人 (czarna młodzież lub mała/młoda czarna osoba), zgłoszonego w lutym 2021 r.

Jeśli rebranding naprawdę jest w toku, nie jest jasne, dlaczego Hawley miałby kontynuować zgłaszanie dodatkowych znaków towarowych w oparciu o odmiany oryginalnego znaku towarowego. Ewentualnie, potencjalne znaki rebrandingowe mogą w rzeczywistości dotyczyć nowej linii produktów. W międzyczasie pasta Darlie jest nadal sprzedawana w Chinach.

Zmiana nazwy pasty do zębów Darlie jest następstwem fali zapowiedzi rebrandingu produktów o obraźliwych nazwach w USA, w tym mieszanki i syropu do naleśników „Aunt Jemima” oraz ryżu „Uncle Ben’s”.