Spór o uśmiechniętą buzię

Nirvana LLC  walczy w sądzie z domem mody Marc Jacobs o grafikę znaku towarowego emotikona uśmiechniętej buzi. Prawie dwa lata po tym, jak Nirvana LLC złożyła pozew dotyczący naruszeń praw do znaku towarowego i praw autorskich przeciwko domowi mody Marc Jacobs, marka modowa zainicjowała osobną – ale powiązaną – walkę o projekt uśmiechniętej buźki w toku nieustannie eskalującego sporu.

 

Dom mody Marc Jacobs wniósł sprzeciw do Rady ds. Procesów i Odwołań ds. Znaków Towarowych w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych USA, próbując zablokować wniosek Nirvany o rejestrację dla uśmiechniętej buźki z krzyżykami zamiast oczu do stosowania na odzieży, a także między innymi na butach i dodatkach.

Pełnomocnik domu mody argumentował, że wniosek o rejestrację przez Nirvana LLC znaku towarowego w postaci uśmiechniętej żółtej buzi z krzyżykami zamiast oczy i z hasłem „NIRVANA” powinien zostać oddalony, ponieważ spółka działa tylko na rzecz części członków zespołu, który powstał we wrześniu 1987 r. Pozostali przy życiu członkowie Nirvany, Grohl i Novoselic, wraz z wdową po Kurcie Cobainie, Courtney Love, rzekomo „niedopuszczalnie dążą do zarejestrowania powszechnie przyjętego i dobrze znanego projektu emotikona uśmiechniętej buźki do ozdabiania odzieży i akcesoriów.

Według domu mody Marc Jacobs, specyficzna uśmiechnięta buźka – taka, o której Nirvana LLC twierdzi, że używa jej od lat 90. – nie funkcjonuje jako znak towarowy i nie ma pierwotnego lub wtórnego charakteru odróżniającego. Znak ten ma być ogólnym, uniwersalnym symbolem. Dom mody argumentował, że większość użytkowników telefonów komórkowych ma do dyspozycji mnóstwo wzorów buziek, które w zwięzły sposób przekazują informacje lub wyrażają emocje, w tym buźki z dwoma znakami „X” przedstawiającymi oczy i językiem wystającym z ust.

Dom mody Marc Jacobs sam używa na koszulkach podobnego oznaczenia, tylko jego żółte buźki mają zamiast oczu literki „M” i „J”, a znak zawiera nie napis „NIRVANA”, a „HEAVEN”.