Noblista sprzedaje prawa autorskie

Bob Dylan sprzedaje cały katalog swoich piosenek Universal Music Publishing Group. Wydawnictwo  otrzyma majątkowe prawa autorskie do utworów kultowego piosenkarza i autora tekstów.

 

79-letni legendarny pionier nowoczesnej muzyki rockowej i jedyny autor tekstów, który zdobył literacką Nagrodę Nobla, sprzedał cały swój katalog wydawniczy – prawa autorskie do ponad 600 utworów napisanych na przestrzeni 60 lat na rzecz Universal Music Publishing Group. Chociaż warunki umowy nie zostały ujawnione, katalog jest prawdopodobnie wart setki milionów dolarów – rywalizują z nim pod względem wartości tylko utwory Beatlesów.

To posunięcie prawdopodobnie pomogło Bobowi Dylanowi utrwalić swoje muzyczne dziedzictwo i pomnożyć majątek, zarabiając na pracy swojego życia. Decyzja o scedowaniu kontroli jest następstwem całego życia spędzonego na kształtowaniu swojego wizerunku poprzez trasy koncertowe i oferowanie fanom dostępu do archiwów niewydanej muzyki, jak również szczegółów dotyczących jego życia w licznych filmach dokumentalnych. Wybór ten wiąże się również z dość liberalnym podejściem do wykorzystywania jego piosenek i tekstów przez innych artystów oraz w mediach.

W ciągu ostatnich pięciu lat posiadanie i sprzedaż praw autorskich do muzyki zyskały na wartości, ponieważ wzrosły przychody ze streamingu muzyki w usługach takich jak Spotify i Apple Music. Korzystanie z katalogów artystów stało się również przedmiotem większego zainteresowania podczas pandemii Covid-19, ponieważ zarówno Bob Dylan, jak i inni muzycy nie byli w stanie wyruszyć w trasę koncertową, co odcięło ich od najbardziej lukratywnego źródła gotówki w „normalnych” czasach.

Muzyka Boba Dylana była już używana setki razy na różne sposoby, nie zawsze za jego zgodą, co odróżnia go od innych artystów, którzy bardziej chronią swoje prawa autorskie. Dziesiątki innych muzyków nagrało jego piosenki, w tym Jimi Hendrix, Guns N ‚Roses i Adele. Martin Scorsese wyreżyserował w 2005 r. trzyipółgodzinny film o wczesnych latach Dylana, zatytułowany „No Direction Home: Bob Dylan”. Jego muzyka pojawiła się w reklamach Super Bowl, w tym w zeszłorocznym spocie Budweisera i reklamie telewizyjnej Victoria’s Secret z 2004 r. do piosenki „Love Sick”.