Lewis Hamilton przegrywa na prawniczym torze

Lewis Hamilton przegrał przed EUIPO w sprawie uniemożliwienia szwajcarskiemu producentowi luksusowych zegarków zarejestrowania i wykorzystywania znaku towarowego „Hamilton”.

 

Trzyletnia batalia prawna dotyczyła twierdzeń firmy kierowcy Formuły 1, jakoby marka zegarmistrzowska Hamilton International przywłaszczyła sobie znak towarowy w 2017 r. „w złej wierze”.

Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wydał decyzję oddalającą roszczenia firmy Hamiltona, twierdząc, że nazwa „Hamilton International” sięga aż 1892 r., kiedy to producent zegarków założył swoją siedzibę w Lancaster w Pensylwanii w USA. Firma ostatecznie przeniosła się do Szwajcarii w 2003 r., po przejęciu przez The Swatch Group.

Zdaniem ekspertów EUIPO zakwestionowany znak towarowy składa się wyłącznie z jednego słowa, „HAMILTON”, a nie z imienia i nazwiska „LEWIS HAMILTON”. Samo „Hamilton” jest nazwiskiem dość powszechnym w krajach anglojęzycznych.

Nie istnieje natomiast jakieś „naturalne prawo” danej osoby do zarejestrowania własnego nazwiska jako znaku towarowego, jeśli naruszałoby to prawa osób trzecich. EUIPO wskazało, że nawet wnioskujący o unieważnienie wyraźnie przyznał, że zakwestionowany znak „HAMILTON” był używany od 1892 r., tj. jeszcze przed datą urodzenia Lewisa Hamiltona. W rzeczywistości właściciel znaku towarowego UE wykazał znaczącą działalność gospodarczą w dziedzinie zegarmistrzostwa od 1892 r.

Lewis Hamilton może się jeszcze odwołać od decyzji EUIPO.