Spór dźwignią handlu

Chińskie platformy sprzedażowe Alibaba i JD.com odwołują się od decyzji chińskiego urzędu patentowego w związku z decyzją w sprawie praw do znaku towarowego „Double 11”.

 

Dwie największe chińskie firmy zajmujące się handlem elektronicznym – Alibaba Group i JD.com – kontynuują postępowanie sądowe o to, kto jest właścicielem praw do znaku towarowego „Double 11”, ogromnego wydarzenia zakupowego, które odbywa się w Chinach 11 listopada.

Sąd ds. Własności Intelektualnej w Pekinie wszczął na początku listopada 2020 r. postępowanie w sprawie odwołań obu firm przeciwko decyzji dotyczącej znaków towarowych, wydanej przez China National International Property Administration (CNIPA).

Spór o znak towarowy między dwoma gigantami e-commerce sięga 2018 r., kiedy JD.com złożyło wniosek do CNIPA z wnioskiem o odzyskanie praw do znaku towarowego należącego do Alibaba Grup. Spółka Alibaba po raz pierwszy zainicjowała wydarzenie handlowe Double 11 w 2009 r. zaś wniosek o rejestrację znaku towarowego złożyła w 2011 r. Znak ten został zarejestrowany w tym samym roku. Jednak JD.com uważa, że Alibaba tak naprawdę nie używała znaku towarowego „Double 11” dla wszystkich wskazanych w zgłoszeniu towarów i usług przez trzy lata po rejestracji, od listopada 2015 do listopada 2018.

W maju 2020 r., po rozpoznaniu sprawy, CNIPA postanowiło utrzymać częściową rejestrację znaku towarowego Alibaba Group, w części zaś znak został wygaszony. Zarówno JD.com, jak i Alibaba były niezadowolone z tej decyzji. JD.com nie podobało się zachowanie przez spółkę Alibaba części prawa, a Alibaba Group nie była zachwycona z powodu wygaszenia niektórych zgłoszonych dla znaku towarów i usług.