Chiny cenzurują znaki towarowe

W toku pandemii koronawirusa wiele podmiotów z różnych państw chciało wykorzystać związane z nią hasła w komercyjny sposób. Chiny natomiast karzą właśnie kolejny podmiot za próbę rejestracji znaków towarowych związanych z koronawirusem w złej wierze.

 

W następstwie zawiadomienia wydanego w lutym 2020 r. przez Chiński Urząd ds. Znaków Towarowych, zakazującego rejestracji znaków towarowych związanych z koronawirusem, Biuro Nadzoru i Administracji Rynku w dystrykcie Yuhua w mieście Shijiazhuang nałożyło niedawno grzywnę w wysokości 50 tys. RMB (ok. 27,5 tys. Zł) na agencję Hebei Trademark Office Co., Ltd. i pokrewne jej podmioty, które próbowały obejść zakaz. Grzywny te idą w parze z analogicznymi karami nałożonymi w innych chińskich jurysdykcjach na początku tego roku, w tym grzywny w wysokości 100 000 RMB na Beijing Yijie Shunda International Intellectual Property Agency Co., Ltd. i grzywny o nieujawnionej wysokości na spółkę Alibaba z siedzibą w Pekinie.

Grzywny dotyczyły próby zarejestrowania oznaczeń „Vulcan Mountain” i „Thor Mountain” jako znaków towarowych. Są to nazwy dwóch szpitali pierwszej linii w Wuhan leczących pacjentów zakażonych koronawirusem SARS-CoV- 2, który powoduje chorobę COVID-19. Wnioski zostały złożone 17 lutego 2020 r. i wycofane w marcu po ostrzeżeniach Urzędu.

Agencja znaków towarowych została ukarana grzywną w wysokości 30 000 RMB, a osoby fizyczne – grzywną za naruszenie art. 19 ust. 3 chińskiej ustawy o znakach towarowych, który brzmi: „Jeżeli agencja znaków towarowych wie lub powinna wiedzieć, że znak towarowy zgłoszony przez klienta do rejestracji należy do okoliczności określonych w artykułach 4, 15 i 32 tej ustawy, nie przyjmie na to działanie zlecenia.”