Kwadrat nadal tylko dla Ritter Sport

Pod koniec lipca 2020 r. przed Trybunałem Federalnym w Niemczech zakończył się spór o kwadratową czekoladę. Niemiecki Trybunał uznał, że znak towarowy chroniący taki właśnie kształt słodkich, kakaowych tabliczek może nadal podlegać monopolowi na rzecz Alfred Ritter GmbH & Co KG, firmie produkującej obecne również w polskich sklepach czekolady Ritter Sport.

 

Koncern Mondelez wniósł kilka lat temu o unieważnienie znaku towarowego chroniącego czekoladę o kwadratowym kształcie tabliczki. Biorąc pod uwagę, że Mondelez również produkuje czekolady, między innymi popularną markę Milka, taki ruch wydawał się w pełni uzasadniony. W przypadku trójwymiarowych znaków towarowych niemożliwe jest nadawanie lub utrzymywanie ochrony takich oznaczeń, których kształt przydaje im jakichś dodatkowych, korzystnych cech.

Mondelez twierdził, że kształt czekolady Ritter Sport powodowany jest tylko tym, aby zajmowała ona mniej miejsca. Historia firmy Alfred Ritter głosi bowiem, że rodzina Ritter wpadła na pomysł produkowania czekolad o takiej samej wadze, jak standardowa tabliczka, ale takiej wielkości, by włożona do kieszeni czekolada nie przełamywała się. Stąd oryginalny, kwadratowy kształt.

Mondelez najwyraźniej również miał chrapkę na produkcję kwadratowych czekolad, dlatego wniósł o unieważnienie znaku towarowego należącego do Alfred Ritter GmbH & Co KG. Początkowo Federalny Sąd Patentowy rzeczywiście unieważnił zarejestrowane oznaczenie, jednak niemiecka spółka odwołała się od wyroku. Finalnie, Trybunał Federalny podważył wyrok sądu niższej instancji i uznał, że kwadratowy kształt tabliczki czekolady nie niesie za sobą żadnych dodatkowych wartości, a więc nie jest przeszkodą do rejestracji znaku towarowego.